- Marketing a startup alapításakor (1. rész)
- Fizetett marketing felületek startupok számára (2. rész)
- Szerezett marketing elérés és saját marketing felületek (3. rész)
2. Fizetett marketing felületek startupok számára
A fizetett hirdetésekkel óvatosan kell bánni, mivel könnyen nagyon sok pénzt el lehet költeni rajtuk. A startupok esetében a marketingnek a megtérülésre (ROI) kell összpontosítani és ha a fizetett hirdetések megtérülnek akkor bátran használd!
A fizetett médiacsatornák három nagy kategóriába sorolhatók: megjelenítés, keresés és affiliate marketing. Az alábbiakban a legfontosabb – magyar piac számára érdekes – online csatornákat mutatom be.
Facebook reklám
A Facebook-hirdetéseket kutatási szempontból már tárgyaltuk, most nézzük meg, mint ügyfél szerző csatorna. Írtam egy rövid ajánlást, amely jelentős számú hirdetési kampány létrehozásán alapuló tapasztalatból következik.
- Használd a postok promócióját. Ezeknek a hirdetéseknek a legmagasabb átkattintási és elköteleződési aránya.
- Tölts fel Instagramról postot a Facebookra és lehetőleg videós tartalmat. A Facebook súlyozza a tartalmakat. A magasabb súllyal rendelkező post több felhasználó számára lesz látható. A Facebook számára az aktuális, Instagramról feltöltött videós hirdetések a legjobbak.
- Lehető legtöbb hirdetési variáció tesztelési. Legyél különböző és feltűnő!
- Ne hozzon létre hirdetéseket a Facebook Hirdetéskezelő használatával. Használd a Power Editor-t vagy egy dedikált eszközt, mint a Qwaya. Ezek megkönyítik a szegmentálást.
- Használj konverzió követést! A Facebook algoritmus képpont elhelyezésével automatikusan optimalizálja a költségkeretet a nagyobb konverziós arány elérésére.
Google AdWords (kereső)
Ha olyan szolgáltatásod/terméked van amire keresnek az emberek, akkor a Google AdWords kereső hirdetések a legjobb megoldás. Ha például a szolgáltatásod abban segít, hogy a felhasználók vegetáriánus ételeket tudjanak rendelni, akkor hirdess arra például, hogy: vegetáriánus étel rendelés, vegetáriánus ételek.
Google AdWords (display)
A Google nem csak kereső hirdetésekből áll, hanem lehetőség van banner hirdetések megjelenítésére is a display hálózaton keresztül. Megadhatod, hogy mely webhelyeken jelenjen meg a banneres hirdetésed, vagy milyen kulcsszavakhoz kapcsolódó webhelyeken jelenjen meg a hirdetésed.
Google Remarketing
Biztos tapasztaltad már, hogy meglátogattál egy weboldalt, és utána mindenhol a neten a weboldal hirdetéseivel találkozol. Ez a remarketing. Hirdetni azok számára akik már jártak a weboldaladon vagy akár valami aktivitást végeztek rajta (vásroltak, feliratkoztak, meglátogattak egy oldalt.)
Általános példa: Képzeld el, hogy vettél egy laptopot, majd elhagytad a webáruházat. A webáruház remarketing kampánya tudja, hogy te vásároltál egy laptopot és számodra érdekes lehetnek laptop kiegészítők. Így laptop táska, laptop egér hirdetéseket fogsz látni. Vagy csak jártál egy weboldalon, érdeklődsz a termék iránt de még nem döntöttél. Ezért a remarketing kampány újra és újra előhozza neked a cég hirdetését, így növelve az esélyt a vásárlásra.
A remarketing nagyok hatékony, mivel a célzott felhasználók már ismerik a terméket/szolgáltatást. Fontos a megjelenések száma, ne legyen túl bosszantó a sok ugyan olyan hirdetés.
Etarget (display)
Hasonló mint a Google AdWords Display rendszere. Kulcsszavak, weboldal kategóriák, vagy kiválasztott weboldalak alapján lehet hirdetni. Árazása is hasonló mint az AdWords rendszeré. Régen használtam, mert úgy a Google AdWords elég volt számomra. Egy nagy büdzsénél viszont lehet, hogy úgy újra elővenném, mert sok nagy portálon lehetett vele olcsóban hirdetni mintha direkt vásároltam volna média felületeket a nagy portáloktól.
Videó előtti hirdetések
A videó elindulása előtt gyakran találkozhatsz videós hirdetésekkel. Ezek jelenleg itthon még eléggé olcsók, mivel Magyarországon, relatív kevés cég veszi a fáradságot és pénzt egy hirdetési videó elkészítéséhez.
Hirdetési trükk: A Youtube-on az első 5 másodpercér nem fizetsz, csak akkor ha a felhasználó hagyja tovább futni a videót és nem kattint a “A hirdetés kihagyása” gombra. Ami általában ritkán következik be. Egy jó trükk, hogy a hirdetés 5 másodpercébe bezsúfolsz mindent abban a reményben, hogy a felhasználók tovább kattintanak. Így nagy elérés mellett is alacsonyan tarthatod hirdetési költésed, mivel nem kell fizetned a hirdetések megjelenéséért.
Affiliate marketing
Ha magas árréssel és jó konverziós aránnyal rendelkezel, akkor érdemes alkalmazni az affiliate marketinget. Viszont ha még nincs kiforrott terméked és a márkád még ismeretlen a piacon akkor nehéz lesz vele boldogulni.