Rengeteg webshopot és webáruházat készítettünk az elmúlt több mint 10 évben és számtalan projekt online marketing feladataiban vettünk részt. Mégis a leghasznosabb tapasztalatokat a saját üzemeltetésben létrehozott dropshipping webáruházak működtetése közben szereztünk. A sikerességnek véleményünk szerint 5 tényezője van:
1. Mennyire hiteles a webáruház? Fontos a bizalom megszerzése és megtartása.
2. Mennyire piacképes a termék? Ár-érték arány, piac ismeret.
3. Hogy érjük el hatékonyan a célcsoportot? Online marketing eszközök profi használata.
4. Mit és hogyan mérjünk? Ne vakon irányítsuk a webáruházunk.
5. Sikerül-e vásárlásra bírnunk a felhasználókat? Értékesítés ösztönző eszközök.
________________________________________________
1. Mennyire hiteles a webáruház?
A listánkon és a valóságban is az első lépés a webáruház kialakítása, termékek feltöltése, információs menüpontok elkészítése. Egy cél van, hogy a felhasználókban bizalmat ébresszünk!
- Mindenek előtt fontos, hogy a webáruház esztétikus legyen. Egységes betűtípus és színek konzekvensen jelenjenek meg az oldalon. A pixelek legyenek a helyükön. ezek nem szubjektív dolgok, hanem nagyon is állandóak.
- Termékek feltöltése során a több mindig jobb. Több kép a termékről és minél részletesebb leírás. Inkább kevesebb termékkel induljon el a shop, de azok legyenek rendben.
- Információs menüpontok és tartalmak alatt a fizetési és visszavásárlási feltételeket, az adatkezelés és GDPR dokumentumok elhelyezést értjük. Ezek mind növelik a bizalmat, így fontos odafigyelni az elkészítésükre.
- Egyértelmű és könnyű kezelhetőség. Ne kelljen a felhasználónak gondolkodni, hogy hova kattint, legyen egy sárga út számára amin ha végi megy akkor a vásárlás véglegesítéséhez jut. Irányítsuk Őket színekkel is és legyen egyértelmű a termék opciók (pl. méret) kiválasztása.
2. Mennyire piacképes a termék?
Mielőtt nekivágunk a webshop termékportfóliójának összeállításának, érdemes megnézni, hogy milyen termékekre van igény, mit akarnak a felhasználók igazán. A konkurenciák milyen hasonló vagy ugyan olyan termékeket árulnak és milyen áron. Hogy és miben tudunk különbözni? Például egy horgász webshopot szeretnénk létrehozni. Ahelyett, hogy több ezer termékkel bajlódnánk/indítanánk az üzletet, keresünk 20 olyan terméket amire már igény jelentkezett, de még nincs a konkurenciánál vagy mi jobban tudnánk eladni. Pl shop amiben csak horgászbotok vannak. Legyünk a legjobb horgászbot shop. Ez a pont nagyban kapcsolódik a következő ponthoz is. Ha itt sikerül jól meghatároznunk a termékeket akkor könnyebb dolgunk lesz a célpiac elérésével.
3. Hogy érjük el hatékonyan a célcsoportot?
Megnehezíthetjük és meg is könnyíthetjük a helyzetünket ha megfelelően alakítottuk ki a termékpalettát és ebből kifolyólag tudjuk, hogy kit kell elérni. Az online marketingben akkor vagyunk jók és akkor tudjuk legjobban kihasználni a benne rejlő lehetőségeket, ha tűélesen meghatároztuk a célcsoportot (pl. sport horgászok akik horgászbotot vennének balatoni horgászathoz). Egy shopnál lehet akár az össze termékre vagy termékcsoportra külön kampányt készíteni, amelyek folyamatosan optimalizálhatóak. Jelenleg a Google Ads (AdWords) és a Facebook kínálja a legjobb lehetőségeket. A Google Ads főleg a Google kereső miatt erős és pont emiatt olyan termékek, szolgáltatások értékesítésére jó amire az emberek rákeresnek (pl. könyvelő, ablak, festő, ipari fúrók, stb) és akár speciális. A Facebook hirdetési lehetőségei is nagyon izgalmasak, de itt főleg a személyen van a hangsúly. Férfi vagy nő, életkora, érdeklődési köre, stb. Ha maradunk a horgászos példánál akkor lehetőségünk van olyan Facebook felhasználóknak hirdetni akik követnek horgászati márkákat, vagy horgászattal kapcsolatos témákat olvasnak. Sőőt…
4. Mit és hogyan mérjünk?
Sőőőt, ha megfelelően beállítottuk a Facebook mérőkódját (Facebook Pixel), akkor létrehozhatunk egy úgynevezett “hasonmás célcsoportot”, amit a Facebook algoritmusa generál a webáruházunk korábbi vásárlási adatai alapján. A mérés talán az egyik legfontosabb része a webáruházunknak. Lehet szerencsénk az elején, és beindulhat jól az üzlet, de akkor is fontos, hogy tudjuk, hogy honnan érkeznek a vásárlóink és kik azok pontosan. Ha pedig nehezen indul be az elején (általában ez a jellemző), akkor pedig tudjuk azt, hogy mi nem működik, és ne költsünk egy rossz kampányra feleslegesen pénz.
Legfontosabb a Google Ads és a Facebook esetében a konkrét vásárlók mérése. Honnan érkeznek, mit vásárolnak és mennyit költenek. Ezeket össze lehet vetni a kampány költségeivel és könnyedén meghatározható, hogy a kampány pénzt termel vagy pénzt visz. A mérésre elsősorban a Google Analytics-et használjuk, de a FB pixel beépítése miatt a Facebook rendszere is gyűjti az adatokat, így párhuzamosan azt is figyelemmel kísérjük.
5. Sikerül-e vásárlásra bírnunk a felhasználókat?
Talán erre a legjobb példa a booking.com, amely számtalan értékesítés ösztönző megoldást használ. Példák:
- A terméket/szállást éppen 8 ember nézi.
- Már csak 2db termék érhető el.
- XY éppen most vásárolta meg a terméket.
- Az engedmény még 2 óra 28 perc 40 másodpercig tart
- Ez a termék nagyon keresett! 18 vásárlás érkezett ide az elmúlt 24 órában
- A termék értékelése 4,9
- Pozitív termékértékelése, visszajelzések mutatása
- Két darab vásárlói gomb: “Kosárba rakom” és “Megvásárlom”
- Kedvezményes kupon igénylése
- Darabszám kedvezmény
- Ingyenes szállítás most
- Biztonságos vásárlás ikonok (Trust badget)
Ha nektek is van még pár vásárlásösztönző ötlet ami innen kimaradt, írjátok meg bátran.